Knižná recenzia - Divergencia #1

Autor: Veronica Roth
Žáner: dystópia (Young Adult)
Počet strán: 392 strán
Originálne znenie knižného titulu: Divergent
Rok vydania originálu: 2011
Rok vydania na Slovensku: 2012

Chicago, ďaleká budúcnosť. Beatrice Priorová žije v spoločnosti rozdelenej na päť frakcii. Na rozhodovacej ceremónii si všetci šestnásťroční vyberajú frakciu, ktorej zasvätia zvyšok života. Beatrice má len dve možnosti: zostať so svojou rodinou alebo ju navždy opustiť, aby mohla byť sama sebou. Zmení si meno na Tris a usiluje sa obstáť v tvrdej konkurencii, aby si vybojovala miesto v novom živote. Hľadá skutočných priateľov a zamotá sa do vzťahu s chvíľami neodolateľným, inokedy neznesiteľným chlapcom. Keď Tris objaví sprisahanie, ktoré môže zničiť jej navonok dokonalú spoločnosť, záhadná schopnosť jej buď pomôže zachrániť ľudí, ktorých miluje alebo ...

Včera som po dlhšom čase dočítala Divergenciu. Zo začiatku sa mi do nej nechcelo ani púšťať, pretože všade som videla raz negatívne a raz pozitívne ohlasy a už som z toho bola zmetená. Navyše, ako prvé som videla film a celkovo mi to pripomínalo Hunger Games. A tento názor negatívny kritici aj písali. No a komu by sa chcelo čítať niečo okopírované?
Nakoniec som sa do toho pustila a celkový svoj pohľad na knihu som zmenila. Hunger Games mi to vôbec nepripomínalo a kniha ma dokonca bavila. Keďže už som vedela celkovú zápletku, tak som prišla o prekvapivé scény, ale to nevadí. Dej sa niesol takým ľahkým duchom, nič nenáročné. Za oddychové čítanie to nepovažujem, ale ani za nejaký super brutál. Kniha je písaná v prvej osobe z pohľadu Tris. Tris ako rozprávač príbehu mi veľmi sadol, takže som bola pri čítaní spokojná. Čo by som vytkla bolo, že mi tam chýbali trošku dlhšie opisy než aké tam boli, pretože bez filmu by som si to nevedela vôbec predstaviť. Celkom sa mi páčil nápad s frakciami a občas som si predstavovala, v ktorej by som asi tak skončila.
Hlavnou postavou bola Tris, ktorú som si celkom obľúbila. A ako v každej YA knihe, aj ona sa zaľúbila do úplne dokonalého chalana, ktorý mal prezývku Štyri. Dosť často sa v knihe vyskytoval a nemohla som si ho, ako inak, neobľúbiť. Bol naozaj dokonalý a zahalený rúškom tajomnosti. K mojim obľúbeným postavám patril aj Uriah, ktorý bol trošku iný. Eric bol správny vedľajší záporák, sadistický a krutý. Ibaže jeho som v knihe znášala, narozdiel od vedúcej Informovanosti, ktorá mi pekne liezla na nervy. Okrem týchto postáv tam boli aj iné, ako napríklad Caleb, Christina, Will, Peter, ktorí sa v knihe buď vyskytovali alebo boli zmieňovaní veľmi často.
Slovenská obálka Divergencie sa mi páči. Čo mi celkom vadí je, že nemáme vlastnú, ale presne takú istú, aká je originálna po prvom vydaní.
Divergencia ako kniha, sa niečom odlišuje od iných kníh, čo som čítala. A to v tom, že i keď vo filme veľa chýbalo, páčil sa mi oveľa viac ako kniha. Jednoducho film predbehol knihu o veľký kus.

V skratke: Kniha sa mi páčila, ale film bol lepší. Príbeh bol nápaditý, ale nijak výnimočný. Postavy v knihe boli naozaj najväčším plusom, pretože boli prepracované a dokázali zaujať viac ako dej. Opisy mi veľmi nestačili, takže bez filmu by som nemala žiadnu šancu si presne predstaviť ako to tam vyzeralo. Obálka knihu na Slovensku je rovnaká ako originál.