štvrtok 29. decembra 2016

TOP 5 najlepších kníh za rok 2016!

Na tento článok som sa tešila už od septembra, rovnako ako aj na GoodReads Award. Keď už boli výsledky z nominácii, pomaly som si začala v hlave rekapitulovať aký bol môj rok 2016 v knihách a aj mimo nich. Zhrnutia nejakého roka zbožňujem či už písať alebo čítať, preto vám prinášam mojich 5 najlepších prečítaných kníh, jednu najčudnejšiu, najhoršiu knihu, najväčšie sklamanie a prekvapenie roka. Vo všeobecnosti rok 2016 nebol najlepším, pretože veľa kníh ma sklamalo a málo z nich sa mi naozaj páčilo, okrem esejí a veci do školy som občas napísala jeden článok, čo je naozaj málo a môj cieľ o lepšom pozitívnom myslení nejako zlyhal. Ale aspoň sa mi podarilo splniť moje predsavzatie, že každý mesiac vyskúšam alebo podniknem niečo nové a na mojom pobyte v zahraničí som sa naučila tiež poriadne veľa. Nuž, ale teraz poďme k tomu rebríčku! :)


Najčudnejšia kniha roka
Stopárov sprievodca galaxiou od Douglasa Adamsa
Pravdepodobne najčudnejšia kniha, akú som vôbec čítala. Ono, čítalo sa to veľmi rýchlo a bolo tam pár myšlienok a vtipov, ktoré sa mi veľmi páčili, ale popri čítaní som mala pocit, že to nedáva zmysel a párkrát som sa stratila v deji a naozaj som netušila, o čo sa tam vôbec jedná. Tiež mi to prišlo, že autor tam pridal každú náhodnú vec (napríklad ten uterák), ktorá mu napadla ako prvá a nejako ju tam len zakomponoval. Nuž, ale som rada, že som niečo od autora aspoň skúsila. :)

Najväčšie sklamanie roka
Trón zo skla od Sarah J. Maas
Všetkými ospevovaná kniha o najlepšej badass hrdinke, o ktorej som kedy čítala s tým a nebudem chcieť ju vôbec odložiť. Teda, tak by to malo aspoň byť podľa viacerých recenzii. Ono, toto je asi ten prípad kedy máte až príliš veľké očakávania kvôli veľkým ohlasom z každej strany. A v mojom prípade boli očakávania až príliš vysoké a kniha ich jednoducho nedosiahla. Hlavnej hrdinke som neverila ani jednu krvilačnejšiu myšlienku, pretože o dve minúty na to už snila o princovi a šatách. Tiež pri trištvrtine knihy som sa dosť nudila, lebo nič extra sa tam veľmi nedial. Našťastie prišiel koniec, ktorý vzbudil moju pozornosť a vďaka nemu mám chuť dať sérii šancu v podobe poviedky a pokračovania. A tiež som niekde čítala, že prvý diel nie je až taký dobrý ako zvyšok série, takže tajne dúfam že je to tak.

Najväčšie prekvapenie roka
Ready Player One od Ernesta Clinea
Knihu som vychválila v mojej recenzii a už tam som spomínala, že ma kniha viac ako prekvapila. Na začiatku som si myslela, že sa mi kniha bude páčiť kvôli motívom počítačového sveta (to ja rada), ale potom som si prečítala negatívnejšiu recenziu a zistila som, že ma veľa prvkov ktoré práve na knihách veľmi nemusím, čím sa znížili moje očakávania na polovicu. S malou dušičkou som knihu začala čítať a hľa, všetko čo na knihách neznášam mi pri tejto vôbec neprekážalo, priam ma to na nej bavilo. Kniha ma veľmi pomalý spád a je tam veľa informácii o  počítačových hrách, hudbe a filmoch ktoré sú pre príbeh neužitočné a čitateľ ich nepotrebuje. Tiež dialógu je tam ako šafranu, veľmi málo a opisov je tam veľmi veľa. Nuž, ale nejako mi to nevadilo a aj napriek tomu som sa do príbehu ponorila naplno. :)

Najhoršia kniha roka
Annie's Day od Andyho Weira
Minulý rok bola poviedka The Egg od tohto autora celkom veľkým hitom a nejakým zvláštnym spôsobom som sa dostala k jeho druhej poviedke. Vlastne ani neviem, či to môžem považovať za knihu, keďže to má asi len stranu ale rozhodne je to to najhoršie, čo som čítala. Našťastie si už nepamätám o čom to bolo, ale pamätám si, že ma to poriadne vytočilo z nejakého dôvodu. Takže asi tak! :D


Najlepšie knihy za rok 2016
Na 4. mieste je:
Útek do raja od Romana Brata
Na poviedky v tejto knihe od slovenského autora som natrafila úplnou náhodou (sestra to mala na povinné a nestíhala všetko prečítať, tak som jej s tým pomohla). Rozhodne odporúčam, pretože príbehy mali pochmúrny nádych ale za to väčšina skončila pomerne happy-endom a bolo tam fakt veľa pekných myšlienok, ktoré ma donútili zamyslieť sa. Plus je to zmena v tom, čo som doposiaľ čítala a celkom mi to vpadlo vhod. Určite si mám v pláne prečítať od autora niečo viac.

3.miesto:
Úsměv od Rainy Telgemeier
Istým spôsobom sa autorka zaradila do môjho zoznamu obľúbených autorov, pretože Úsměv rozhodne stál za to. Autorka píše komiksy a tento komiks je viac autobiografický. Zaraďujem ho do tohto zoznamu hlavne preto, lebo som sa nad rôznymi situáciami v príbehu poriadne nasmiala a to sa mi pri knihe nestalo už dlhší čas. Farebná kresbami sa mi nesmierne páčila a celkovo na mňa komiks pôsobil príjemným dojmom. Vo veľa situáciach som sa s Rainou vedela stotožniť a ľahšie som si dokázala príbeh obľúbiť. Rozhodne odporúčam! :)

2. miesto:
Sojčák od Jaako Ahonen
Komiks, o ktorom ste určite veľa počuli a hlavne pozitívne ohlasy. Ja som si tento komiks od fínskeho autora zamilovala rovnako. Prečítala som ho už zopárkrát a na konci som mala vždy zimomriavky. Kresba je dosť temná v tomto prípade a atmosféra celého príbehu sa nesie v tom istom duchu. Ono keďže je tam málo dialógov, skôr by sa bolo treba sústrediť na obrázky než na text a preto si myslím, že hlavnú pointu knihy si zoberie každý inak. A to je tiež jeden z dôvodov, prečo ma tento komiks očaril.                 
1. miesto:
Nezabíjajte vtáčika od Harper Lee
Rozhodne jedna z najlepších klasík, aké som zatiaľ čítala a tento rok aj najlepšia kniha, ktorá sa mi dostala do rúk. Dobre, na začiatku som sa trochu nudila a trvalo mi to dlhšie i ju prečítať, ale myšlienka celej knihy, aká je rasová neznášanlivosť úplne hlúpa, sa mi páčila a aj to, ako bola podaná. Je to ten druh knihy, ktorý nemôžte preletieť za pár dní, ale asi ju bolo treba vstrebávať postupne. Teda, aspoň u mňa to tak bolo. :) 

A nakoniec, neočíslovaná kniha v rebríčku, ktorá do neho určite patrí
Džínsový denník 6 od Zuzky Šulajovej
Séria Džínsový denník ma sprevádza už niekoľko rokov a každú jeseň, kedy mala vyjsť nová časť,  som sa tešila.. Až napokon prišiel ten posledný a pravdepodobne najočakávanejší diel. A potom prišiel koniec, ktorý bol úžasný a autorke som veľmi vďačná za túto sériu, pretože znamená pre mňa dosť. Prvé diely majú pre mňa istú hodnotu sentimentality a vlastne celú sériu neviem zhodnotiť objektívne, takže preto som tento diel nezaradila do rebríčku, ale príde mi nefér vôbec ju nespomenúť. Takže ak máte radi Džínsový denník a nie ste si istý či si prečítať posledný diel, veľmi by som sa nebála, stálo to za to!

A nakoniec rebríček má stále päť kníh. Ktoré knihy sú podľa vás najlepšie za tento rok? Čítali ste nejakú z vyššie uvedených? Máte na ne rovnaký názor ako ja alebo úplne opačný? :)

Na záver vám prajem veľa dobrého do nového roku a užite si posledné dni v roku 2016! Uvidíme sa v januári pri ďalšom článku! :)

Vaša Cherry Bee

1 komentár :

  1. Mám úplne rovnaký názor na Trón zo skla ako ty- toto bad ass hrdinka pre mna nie je (obzvlášť, keď ju porovnám s Rose z Upírskej akadémie-to je skutočná bad ass) :-) Ja som druhej časti šancu dala, no ani som tú knihu nedočítala a asi po 80 stranách som to vzdala- celý ten príbeh mi prišiel strašne umelý a silený a nudila som sa pri čítaní.

    OdpovedaťOdstrániť

...