streda 20. júla 2016

[Recenzia] 5 dôvodov, prečo vám príbeh Úsměv vyčarí úsmev na tvári :)

Autor: Raina Telgemeier | Žáner: autobiografia | Počet strán: 224 | Vydanie: Paseka (2015), Graphix (2009) | Séria: Úsměv 1/2 | Anotácia |

Úsměv je autobiografia v komixovej podobe, ktorá získala ocenenie Will Eisner Comic Award, čo vraj patrí k najvyšším cenám v grafickom svete. Okrem toho má na konte aj veľa nominácii. Ale občas platí čo sa páči kritikom, nemusí sa páčiť aj obyčajným čitateľom, a preto som bola veľmi zvedavá, čo na to povie moje amatérske oko. Nuž, očakávania boli vysoké a príbeh ich dokázal stonásobne prevýšiť, čo sa mi stalo po prvýkrát za poslednú dobu. Preto vám prinášam niekoľko dôvodov, prečo rozhodne treba dať tento komiks aspoň do vašej pozornosti.

Sympatická kresba
Niekde som sa stretla s názorom, že kresba sa im na celom príbehu páčila najmenej. Lenže v mojom prípade to je práve naopak. Prišla mi veľmi roztomilá na niektorých miestach, niekde zas veľmi vtipná. Vďaka nej som sa dokázala vžiť do príbehu úplne presne, a preto ma niekedy pri scénach u zubára všetko bolelo aj za ňu. Tiež sa mi veľmi páči, že je farebná a tým pádom scény so zubármi pôsobili oveľa reálnejšie a desivejšie! :D A týmto sa dostávam k ďalšiemu bodu a to, že ....

... je to príbeh, v ktorom asi každý môže uvidieť niečo zo seba!
Úsměv je hlavne autorkina časť života, kedy mala hrozne veľa trampôt so zubármi. Musela nosiť strojček a miestami priam bola menším experimentom dentistov. Ja som nikdy strojček nenosila a ani nič podobné nezažila, ale aj tak som sa v niektorých scénach priam videla. Možno je to tým, že je to autobiografia ale aj vďaka týmto menším momentom, si ma tento príbeh tak získal.

Originalita
Myslím si, že neoriginálnu biografiu sa asi ani nedá napísať. Ale aj tak sa mi veľmi páči to, že autorka nespracovala úplne celý svoj život, ale len menšiu časť na ktorú sa po celý čas sústredila. Tým pádom sme neboli toľko zahltení nudnými pasážami alebo faktami a príbeh nemal žiadne zádrhely (alebo som si ich aspoň nevšimla).

Miestami som sa parádne nasmiala :D
A to úprimne, čo sa mi v poslednej dobe stáva len veľmi zriedkavo. Možno to bolo aj tým, čo som už spomínala. Že som sa v niektorých trápnych situáciach úplne videla a ako sa hovorí, na sebe sa človek zasmeje asi najlepšie, aj keď až po nejakej dobe. Plus všetky vtipy boli napísané úplne nenútene, a preto to vyznelo prirodzene.

Postavy
Postavy, do ktorých sa viete vžiť a všetko prežívať spolu s nimi. U mňa to bola hlavne Reina (teda autorka), pretože som sa v nej videla a dokonca ju aj obdivujem, že sa po toľkých zákrokov u zubára (a veľakrát to nevyzeralo, že je to dvakrát príjemné) zubárov vôbec nebojí. Ja by som po tomto všetkom tam už vôbec nevkročila, aj keď aj teraz mám problém vôjsť tam.

***
Príbeh určite doporučujem všetkými desiatimi, pretože vám nezaberie až tak veľa času a aj ten krátky čas nebudete ľutovať, pretože vás knižka zabaví a príjemne vyplní vaše voľno. Okrem toho, je to skôr taká oddychovka a veľa sa v autorke budete vidieť (teda, ja som sa aspoň videla). A ak náhodou biografie veľmi v láske neobľubujete, aj tak by som po knihe siahla pretože pri čítaní som nemala vôbec pocit, že je to autobiografia, lebo ukazuje len istú časť života autorky a to aj tak v nenútenom a vtipnom štýle!Plus, ja v poslednej dobe mám náladu prevažne na grafické romány, takže ak aj vy máte takúto náladu, určite nebudete ľutovať! :)

Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.sk!
Knižku si môžte kúpiť za dobrú cenu na tejto adrese! :)