streda 20. januára 2016

Prečo nerada požičiavam knihy?

Knihy sú pre mňa veľmi hodnotné a správam sa k nim ako k obrovskému pokladu. Keď som bola menšia, nerada som požičiavala knihy iným ľuďom. Ale potom raz, asi v šiestej triede, som jednu knihu požičala trom ľuďom naraz s tým, že oni si ju mali vymeniť medzi sebou. A tak sa aj stalo, žiadny problém. Bola som rada, že si ju vypýtali tí, čo nemajú až tak čítanie rada a že sa čitateľské okolie pomaly rozrastá. Ale keď tá kniha sa mi vrátila, môj systém požičania kníh sa úplne zmenil. A prečo je to tak? :)

Väzba už nebude taká, aká bývala! 
Jeden z tých lepších prípadoch je, ak vám príde len trochu špinavá alebo zalepená niečim, čo sa našťastie dá ako-tak zmyť. Ale keď tá chúďa väzba vyzerá, že sa stala obeťou testu jadrových zbraní, to je už ten horší prípad. Rohy došúchané až dobiela a poškriabaná akoby si na nej mačka brúsila pazúry.
Už sa z nej stanú dve oddelené časti ...
Potom, čo konečne zaženiete slzy po tom, čo sa zmierite s ich vonkajším výzorom, príde ďalší šok. Len tak ju otvoríte a začnete listovať, keď odrazu sa stránky začnú hýbať. Hneď rýchlo prevrátite kniha na koniec alebo na začiatok a zhrozene sa dívate, ako sa z vašej milovanej knihy stávajú dve samostatné časti - väzba a zväzok.
Pomaly zisťujete, čo váš kamarát mal na večeru!?
Začnete len tak listovať knihou, aby ste zistili či nie sú nejaké ďalšie škody. Listujete a listujete a popri tom sa dozvedáte, aké fajnovky daná osoba si vychutnávala spolu so skvelou knihou. Pozeráte na nie čokoládové čiarky, paradajkové fľaky a občas aj na škvrny neznámeho pôvodu.

Nezdá sa vám, že kniha sa snaží napodobniť Šikmú vežu v Pise?
Toto nie je až také bežné, ale bohužiaľ po hlbšom obzeraní som narazila aj na takýto úkaz. Vaša kniha sa nejakým zvláštnym spôsobom posunula, akoby spľaštila. Už všetky stránky nie sú a pravdepodobne ani nebudú presne rovno na sebe.
(Vedľajší účinok odlepenia väzby od zväzku.)
Vidíte to? 
Rožky sem, rožky tam!
A síce toto je jeden z tých najjemnejších a pravdepodobne najviac napraviteľných vedľajších účinkov požičania knihy, podľa mňa je to ten najčastejší. V podstate si záložku môžte spraviť zo všetkého (vreckovky, papieriku, lístku, ponožky, etc.), čo máte určite ihneď poruke, ale vaši známi očividne nič také nepoznajú alebo sú príliš leniví sa po onú vec natiahnuť, a tak ohnú roh strany. Dá sa to síce vyrovnať, ale tvrdšie stránky budú mať navždy pamiatku.

A to by bolo k tomuto nešťastnému článku všetko. Ak sa toho chcete vyhnúť, požičiavajte knihy lne ľuďom ktorí vedia ako sa nemá správať ku knihám alebo im dajte hodinovú kázeň o tom, čo nesmú robiť s vašou knihou alebo jednoducho im ju nepožičajte! :D

Aké sú vaše skúsenosti s takýmito čitateľmi? Stalo sa vám niečo takéto s vašou knihou alebo na tom bola ešte horšie? Požičiavate knihy alebo radšej nechcete riskovať? :D

2 komentáre :

  1. Pravý knihomoľ knihu takto nikdy nepoškodí - ja mám s požičiavaním našťastie len dobré skúsenosti, kamaráti a kamarátky sa mi o knihy dobre starajú, pretože sú knihy dôležité aj pre nich aj pre mňa. Navyše ja sa tiež dobre starám o ich knihy, keď mi ich požičajú :-) Ale zasa nikdy by som nepožičala knihu niekomu, koho nepoznám resp. neviem aký vzťah má ku knihám :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Suhlasim s komentarom hore... tiez si myslim ze pravy knihomol by toto knihe nikdy nespravil.. Ja poziciavam knihy len dvom ludom u ktorych viem ze sa mi od nich vratia neposkodene :-)

    OdpovedaťOdstrániť

...