Knižná recenzia: Stephen Chbosky

Žáner: YA román
Počet strán: 208 strán
Originálne znenie knižného titulu: The Perks of Being a Wallflower
Rok vydania originálu: 1999
Rok vydania na Slovensku: 2012

Charlieho malé tajomstvá sú o dospievaní.
Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme kde žije, nevieme komu píše, vieme však o svete o ktorom píše. Snaží sa žiť svoj život najlepšie ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti.

Jedného dňa sa aj mne dostala do rúk táto drobná knižka. A to doslovne! Formátom je malá a hrúbkou je tenká, presne vhodná na cesty. Ešte aj americké vydavateľstvo vystihuje jej drobnosť.
Veľmi dlhú dobu som chcela si ju prečítať, pretože väčšina mojich obľúbených blogov ju zrecenzovala a znela veľmi lahodne. A tak som si ju objednala a prečítala. Dokonca som si stihla pozrieť aj filmovú verziu, ktorú režíroval sám Stephen Chbosky. A po prečítaní som zistila, že na dlhšiu dobu, nebudem čítať nič tak originálne reálne ako boli Charlieho malé tajomstvá.

Kniha je písaná podobne ako denník s tým rozdielom, že namiesto denníku Charlie píše listy človeku, ktorého po celý čas označuje ako priateľ. Zveruje sa mu s úplne všetkým a to doslova. Občas som sa na jeho listoch nasmiala, občas som strácala niť jeho pochodových myšlienok a občas som mala veľmi smutný pocit. Charlie má v knihe šestnásť, ale vo väčšine prípadov vám to tak nepríde. Autor má špecifický štýl písania, ktorý nedokážem ani opísať. Ale poviem vám, že to bolo po celý čas pútavé čítanie. Po dočítaní som znova mala chuť rozmýšľať nad vecami ohľadom života a podľa mňa, má táto kniha istú hĺbku (i keď ja tu hĺbku vidím skoro všade)!

Ako som už povedala a ako vám už určite došlo, hlavnou postavou bol Charlie. Charlie mi prišiel veľmi uzavretý a nespoločenský, ktorý rád píše. Celá kniha bola o jeho prvom roku na strednej škole, kde stretol nových priateľov. A to Sam a Patricka. A hádajte koho som si ja obľúbila? Správne, Patricka! Patrick bol pomerne vtipná postava a Charlie ho považoval za najbližšieho priateľa spolu so Sam. Sam bolo dievča, ktoré sa Charliemu páčilo. Ona ako postava bola celkom fajn, ale bolo vidieť, že je o niekoľko rokov staršia ako Charlie.
Charlie sa spriatelil aj s inými. Napríklad s Mary Elizabeth, ktorá bola jeho prvá frajerka v živote. Mary Elizabeth som veľmi v láske nemala a podľa opisov, ani Charlie veľmi nie.

Slovenská obálka sa od prvého originálneho vydania veľmi neodlišuje. Pri nich len krútim hlavou, prečo neboli, sakra, kreatívnejší? Vyzerá to, akoby ju grafik spravil tesne pred termínom odovzdania. Je celá zelená, meno autora a knihy, a v rohu nejaká mini fotka. Na našej je chlapec a na originálnej sú proste, nejaké nohy. Jednoducho celé zle! O dosť krajšie je potom druhé vydanie, ktoré je sviežejšie a vidno, že sa s ňou grafik viac pozabával!

V skratke: Kniha bola naozaj skvelá a originálna. Charlie sa veľmi ako šesťnásťročný nesprával, čo mi občas liezlo na nervy. Kniha má aj filmové spracovanie. Príbeh mal nejakú tú hĺbku a bolo to veľmi rýchle čítanie. Obálka knihy sa mi vôbec nepáči, príde mi veľmi odfláknuto!

A ešte pár citácii na záver ^.^ (môže obsahovať spoileri):
,,Charlie, prijímame len takú lásku, akú si zaslúžime."

,,Aký film sa ti páči?"