[Recenzia] Fenomén fantasy literatúry už aj v mojich rukách!

Autor: Andrzej Sapkowski
Žáner: high fantasy
Dĺžka: 11 hodín 32 minút
Originálny názov: Ostatnie źyczenie
Interpreti: Jiří Dvořák (Geralt), Jiří Plachý (rozprávač), Miroslav Táborský (Fallwick), Milan Slepička (Stregobor), Jakub Saic (Marigold), etc.
Séria, diel: Zaklínač, 1/7

Zaklínač Geralt je hlavní postavou povídek a pětidílné románové ságy Andrzeje Sapkowského, které společně vydají na sedm knih. První povídkovou knihu Zaklínač I. Poslední přání přináší Audiotéka v šesti dramatizovaných audioknihách s desítkami herců, unikátními zvukovými efekty a původní hudbou Petra Hanzlíka v režii Jakuba Taberyho.

O sérii Zaklínač som počula veľmi veľa, hlavne čo sa hry týka. Všade som počula všelijaké ódy aj na knihy, čím vo mne vzbudili zvedavosť. Neodolala som a k prvému dielu som sa dostala vo forme audioknihy a určite to neľutujem!

Sú dva typy audiokníh. Čítanie a dramatizácia diela. Ak by som si mala vybrať, určite by som si vybrala dramatizáciu. Tejto fantasy knihe to len pridalo, pretože to skvele dotváralo prostredie a atmosféru príbehu. Jedine čo mi v tomto prípade vadilo, bola mierne otravná zvučka na začiatku a konci každej jednej poviedky! Čo sa týka interpretov, najviac sa mi páčil hlas Jiřího Dvořáka, ktorý daboval Geralta. Nesmierne sa mi hodil na hlas zaklínača a dobre sa počúval. Zo všetkých interpretov mi prišiel najrealistickejší.

Príbeh sa mi tiež veľmi pozdával. Každá poviedka mala niečo do seba a každá bola svojim spôsobom originálna. Najviac sa mi páčili prvá a posledná. V prvej poviedke sa stále niečo dialo a keďže som to počúvala v noci, pri nektorých scénach som sa trošku aj bála a mala som zimomriavky. A posledná bola úplne dokonalým zakončením celej audioknihy. Skončila tak, že priam očakávate že v ďalšej knihe sa stane niečo prevratné a vy sa k nej chcete dostať čo najskôr. Okrem iného, ako v jedinej sa tu vyskytla láska/romantika, ktorá bola len príjemným prekvapením. Vznikajúci vzťah medzi Geraltom a nemenovanou postavou dával dojem, že to tam nieje vtlačené nasilu, len aby to tam bolo. Aj keď je to fantasy, nemyslela som si, že tam bude až také veľké množstvo nadprirodzených tvorov. Dokonca v jednej bol aj čert, s ktorým som doposiaľ nečítala žiadnu knihu!
A aby som len nechválila, v knihe bolo na mňa príliš veľa opisov. Opisy sú síce dôležité pre príbeh, ale skôr ma nudili ako zaujali. Plus tiež tam boli kapitoly "Hlas rozumu", ktoré boli výhradne na opis situácie alebo bližšieho deju a vysvetľovali tam aj pár detailov. Bol to monológ hlavnej postave bez nejakých špeciálnych efektov a to ma priam uspávalo.

Najbližšie som mala asi ku Geraltovi. Jemu ako jedinému sa dalo vidieť do hlavy a vyskytoval sa v každej poviedke (kto vie prečo, že? :D). Celkovo bol veľmi sympatická postava, ale určite nepatrí k mojim najobľúbenejším postavám všeobecne. Len z knihy Zaklínáč - Poslední přání som ho mala najradšej, pretože zvyšné postavy nemali toľko priestoru, aby som si na nich vytvorila nejaký názor.

Celkovo 4.5/5* :)
Hlas rozumu - 3/5*
Zaklínač - 5/5*