nedeľa 7. júna 2015

[Recenzia] Vidím aj ja podobnosť s Harrym Potterom

Železná skúška



Autor: Holly Black, Cassandra Clare
Žáner: 280 strán
Počet strán: fantasy (pre deti)
Originálne znenie: The Iron Trial
Rok vydania originálu: 2014
Rok vydania na Slovensku: 2015
Vydavateľstvo: YOLi
Séria, diel: Magistérium, 1/5

Anotácia:
Dvanásťročný Callum Hunt odmalička vie, že ak by sa niekedy zaplietol s mágiou, znamenalo by to preňho smrteľné nebezpečenstvo. Keď dostane pozvánku na vstupnú „železnú“ skúšku do magistéria, tajomnej čarodejníckej školy, rozhodne sa za každú cenu neuspieť. Lenže majster Rufus si ho napriek tomu vyberie za učňa. A tak chlapec prichádza do školy v podzemných jaskyniach, na miesto s magickou, ale aj zlovestnou históriou a neistou budúcnosťou. Žiakov tu učia čarovať a je to celkom zábavné, lenže zároveň ich pripravujú na to, že raz možno budú musieť zachraňovať svet pred Nepriateľom smrti. Call sa prvý raz v živote necíti ako čudák a dokonca verí, že si v magistériu nájde priateľov. Lenže železná skúška je iba začiatok a to najťažšie ho ešte len čaká. Železná skúška je prvá kniha z celosvetovo úspešnej série Magistérium. Slovenský text.

Recenzia (alebo môj názor na knihu):
Sériu Magistérium napísali autorky, ktorých knihy pomerne dobre poznám a moje názory sú na ne prevažne kladné. Takže keď som zistila, že napísali spolu knihu ktorú aj preložia do slovenčiny, neodolala som nutkaniu po nej siahnuť. Keď som čítala rôzne recenzie iných blogerov, skoro všade som našla že sa Železná skúška podobá na celosvetovú sériu o Harrym Potterovi. A viete, čo si o tom myslím ja?

Je pravda, že nejaké tie prvky majú tieto dve diela spoločné. Napríklad hlavný hrdinovia sú traja kamaráti, z toho jedno je dievča, jedná sa o čarodejnícku školu (aj keď mágie sú v tomto bode úplne iné), vek hrdinov (ale to je určite preto, lebo obidve diela sú určené pre mladších čitateľov a autorky chceli im aj postavy vekovo priblížiť) alebo ilustrácie na začiatku kapitoly, aj keď neviem či je to len slovenským vydaním. Ale viete čo? Tieto všetky prvky sú vlastne úplne nepodstatné, pretože kebyže  porovnáme hociktoré dystópie (nie, nenarážam na Hunger Games a Divergenciu. Ako vás to napadlo? :D), zistíme že aj ony majú pár prvkov spoločných. Takže, áno je tam niečo podobné ako v Harrym Potterovi, ale o dosť podstatnejšie je, že hlavná dejová línia je úplne iná!

Ako som už spomínala, mágia je tu úplne iná. Do Magistéria chodia mágovia, ktorí sa učia ako ovládať elementy ako je oheň, voda, vzduch, zem a chaos. Podľa opisov musí Magistérium vyzerať naozaj pekne. Čo sa týka deju, tak v prvej polovici knihy sa zoznamujeme len s prostredím a postavami, takže sa tam nič akčné nedeje. V druhej polovici už sa čo-to dramatické a napínavé stane, ale nie je to nič veľké. Takže prvý diel bol skôr len taký úvodný, ukončený pekným šokom a tajomstvom a v podstate ma koniec presvedčil a navnadil na prečítanie druhého dielu.

Hlavné postavy sú vlastné tri. A to Call (úplne hlavná postava), Aaron a Tamara. Celé toto trio je mi naozaj sympatické. Aj keď Call a Aaron sú mi sympatickejší ako Tamara. Je tu aj jedna postava, ktorá mi liezla na nervy a to Callov otec Alaistar. Proste to ako bránil Callovi stať sa mágom a ja neviem čo ešte, to mi pekne vadilo. Ako, malo to svoje opodstatnenie ale aj tak! Nemal na to proste právo. A čo sa týka iných postáv, k tým som si zatiaľ vzťah nevytvorila.

A v neposlednom rade, obálka. Keď som začala čítať knižku, tak som nechápala prečo je Aaaron v strede, a nie Call. Počase som to pochopila. ale ak tak som očakávala že Callum bude v strede. Okrem iného postavy sú už na obálke, takže v tomto smere moja predstavivosť až tak nepracovala! :) Ale inak obálka sa mi páči a to vystupujúce písmo je fakt super!


Hodnotenie:

Za recenzný výtlačok ďakujem internetovému kníhkupectvu PreŠkoly.sk! :)
Knižku si môžte zakúpiť napríklad aj TU!

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

...