štvrtok 2. apríla 2015

[Povinné čítanie] Nemusí to byť vždy nuda! #2


Čaute, čaute knihomoli! Tak ako prázdninujete (áno, viem že prázdniny sú ešte len deň, ale aj tak :D)? Ja zatiaľ dobre, aj keď mám toho celkom dosť do školy - to viete, dve prezentácie dajú celkom zabrať! A okrem toho, konečne je o mne počuť a to s článkom jednej nepravidelnej rubriky ohľadom povinného čítania! Minule ma napadlo, že či to nerozšírim aj na klasiky, ktoré si prečítam len tak z nudy, pretože aj tie sa môžu vyskytnúť na tomto zozname. Ale dnes ešte zostanem pri naozaj povinnom čítaní a počkám na váš názor! :) Tento polrok sme mali čítať dielo slovanskej literatúry!


1.: Proglas
autor: Konštantín Filozof
počet strán: 59 strán (kniha)

Môj názor:
Proglas napísal Konštantín niekedy v 13. storočí a je to vlastne náboženská báseň. Dokopy to malo vraj 110 veršov a vlastne podľa mňa tam hovoril stále to isté a to, prečo by mal mať každý národ svoj vlastný jazyk a písmo z náboženských dôvodov. Postavy tam neboli žiadne, takže som si nemala ani koho obľúbiť a trošku mi to tam chýbalo. Cela báseň ma vôbec nebavila a nedokázala som si z nej poriadne nič zapamätať. Iba pár celkom zaujímavých myšlienok. Pre mňa osobne Proglas patrí k ťažšie zrozumiteľným dielam. Ale všetko má svoje plus a tu to je (znova) doba, za akú báseň prečítate. Hore som síce napísala, že to má 59 strán, ale to len toto knižné vydanie a samotná báseň ich má oveľa menej. Čítačka mi to hodila na jedenásť A5 strán.

Verzia od M.S. Ďuricu
2.: Život sv. Konštantína
autor: Kliment
počet strán: cca. 25 strán

Môj názor:
Oproti Proglasovi toto sa mi naozaj páčilo. Bolo to omnoho zaujímavejšie, pretože dielo je biografia Konštantína. Konštantín mal pomerne zaujímavý život a prežil toho naozaj veľa. Tu už boli aj dialógy, čo vlastne celú knihu oživilo. Ja som čítala verziu od Milana S. Ďuricu a on to prepísal a upravil do naozaj skvelej podoby, pretože texty boli osviežené obrázkami, ktoré sa k textu riadne hodili. Rovnako ako Proglas, aj toto sa čítalo naozaj rýchlo, aj keď Život sv. Konštantína bolo už trošku dlhšie. Dokonca aj tu som našla zaujímavé myšlienky a udalosti. Najviac sa mi páčila udalosť ohľadom Konštantínovho sna s múdrosťou.

Čítali ste aj vy aspoň jedno z týchto diel? Čo na ne hovoríte vy? :)

3 komentáre :

  1. Ehm... Konštantín je autorom (nie pravdepodobne ale na isto) Proglasu, ale Konštantín zomrel v roku 869, takže Proglas rozhodne nemohol byť napísaný v 13 storočí. A ako si správne povedala, je to náboženská báseň, preslov k prekladu štyroch evanjelií, preto je trochu logické, že tam nebudú žiadne postavy ani príbeh, išlo predovšetkým o to, čo tá báseň znamenala pre slovanov ako takých. A tým, že je to traktát sa to aj ťažšie číta, takže neviem či by som po tom len tak z nudy siahla :D Ja som to čítala minulý semester vrámci predmetu a mne osobne sa páčila, pretože krásne vyjadruje situáciu v akej sa nachádzali slovania v tom čase, bol to obrovský krok pre náš národ, pretože odrazu mali evanjeliá a ešte aj Proglas vo vlastnom jazyku, ktorému rozumeli a tak ich spolu s Metodom vyviedli zo slepoty. :)
    Pri Živote sv. Konštantína s tebou súhlasím, aj keď tiež si nemyslím, že to je čítanie len tak keď človek nemá čo robiť, teda ja osobne by som po tom nesiahla, kebyže nemusím :D Ale tiež originál nevyšiel v 14-15 storočí, vtedy bol Klimet už dávno po smrti a v literatúre sa už pomaly usadila renesancia a humanizmus, takže o staroslovanskej literatúre sa tam ľuďom možno len ak snívalo. Tam už sa písali iné diela :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tie dátumy som išla podľa wikipedia, takže tam sa musela stať niekde chyba :) rozhodne to opravím! A mne sa Proglas veľmi nepáčil, predsa len, historické knihy veľmi nemusím :D A rozhodne by som ich ani ja sama od seba nečítala! .)

      Odstrániť
    2. No... neviem, či by som Wikipediu pokladala za dôveryhodný zdroj :D :D

      Odstrániť

...