Knižná recenzia - Noční běžci #1

Počet strán: 400 strán
Originálne znenie: Luck in the Shadows
Rok vydania v Česku: 2011
Rok vydania originálu: 1996
Vydavateľstvo: Fantom Print
Séria, diel: Noční běžci, 1/7

Bude vojna. Všetko nasvedčuje tomu, že po dlhej dobe mieru Plenimar pripravuje mohutné vojnové ťaženie proti svojím susedom – Skale a Mycene. Kedysi spojenci zjednotení pod vládou hierofantov, dnes nepriatelia znepriatelení bojom o pôdu a moc.
Plenimaršťania túžia po víťazstve vo vojne tak veľmi, že sú ochotní spolčiť sa s mocnosťami, vyvolanými tou najtemnejšou mágiou! Lenže stane sa niečo, s čím vo svojich plánoch nepočítali …

Keď je Alek z Kerry uveznený za zločin, ktorý nespáchal, očakáva istú smrť. To však netuší, že od tohto okamžiku bude vo svojom živote hľadieť smrti do očí ešte mnohokrát … Tiež samozrejme netuší, že jeho spoluväzeň bude Seregil z Rhíminee, muž tajomného pôvodu aj minulosťou, muž veľa tvárí – tulák, špeh, bard, zlodej aj šľachtic.
Alek sa stáva Sereilovým učňom. Čoskoro cestuje po krajoch, o ktorých ani nevedel, že existujú, proti vojne, o ktorej hrozbe nemal ani tušenie. Netrvá dlho a so Seregilom sa zapletie do zlovestného spiknutia, ktoré siaha hlbšie, než si vedia predstaviť a ktoré ich, pokiaľ neuspejú, môže stáť omnoho viac než len ich životy. Ale osud je rovnako nepredvídateľný ako Alekov nový učiteľ a tentokrát by ich mohlo stretnúť …. ŠŤASTIE V TIEŇOCH.

Pozn.: Kvôli jednote jazyku, v ktorom je recenzia písaná, som preložila anotáciu knihy z češtiny. Za prípadne chyby v preklade sa ospravedlňujem! :)

Štěstí ve stínech je prvý diel fantasy sérii Noční běžci. O sérii som sa dozvedela na jednom blogu a to u Arvari. Hneď ako som si prečítala u nej tento knižný tip, povedala som si, že by sa mi to mohlo páčiť. A tak som si knihu zohnala a rozhodne to neľutujem! Prvý diel ma naozaj bavil, aj keď boli tam nejaké veci, čo mi občas vadili.

Keďže je to fantasy, tak je logické, že tam bude nejaký nový svet. Tento sa mi fakt páčil, pretože sa to tam nehemžilo upírmi alebo vlkolakmi, ktorí sú v poslednej dobe tak IN. A páčilo sa mi, že celý príbeh nestál iba na tých fantasy prvkov. Dej bol celkom zaujímavý a štýl písania autorky sa mi zatiaľ pozdáva, až na jednu vec. Niekedy mi pri čítaní vadili strašne dlhé opisy bez dialógov. Vtedy sa mi knihu veľmi čítať nechcelo, prípadne som tie pasáže chcela preskočiť. Ešteže som ich nepreskočila, lebo potom neviem-neviem, či by som niečomu chápala. Dialógy sa mi v knihe páčili, boli zaujímavé. Kniha bola porozdeľovaná na rôzne odseky, čo sa mi veľmi páčilo, pretože nie vždy sa mi podarilo dočítať celú kapitolu naraz a tak som pokojne mohla prestať uprostred a vedela som, kde som skončila. :D Koniec sa podľa mňa skončil otvorene, takže znovu mám pocit, že akútne potrebujem pokračovanie!

Hlavné postavy boli dve a to Alek a Seregil (zvláštne, že v tejto knihe mi Alek s K na konci nevadil, ale keď sa to týkalo TMI, tak mi to vadilo :D). I keď Alek mi prišiel ako hlavnejšia postava, pretože väčšina kapitol alebo odsekov sa začínalo s ním a nie so Seregilom. A možno preto mi bol sympatickejší Alek. Alek v tejto časti bol ešte také dieťa, ktoré sa musí veľa toho naučiť a bol proste taký roztomilý, že som si ho hneď zamilovala. Seregil bol práveže pravý opak Aleka a k tomu bol plný tajomstiev. Bol vyspelejší, skúsenejší a drsnejší. Ale tiež som ho mala rada.
Okrem týchto dvoch tam boli aj iné postavy Nysander, Thero a Micum. Samozrejme, bolo ich tam viac, ale k týmto trom sa chcem vyjadriť. Začnem Micumom, pretože ten mi z nich prišiel najsympatickejší a jeho som si obľúbila spolu s jeho rodinou. Bol veľmi dobrý priateľ Seregila a potom aj Aleka a scény s nim boli veľmi milé. Škoda len, že sa tam nevyskytoval častejšie. Druhý sympatický mi bol Thero, aj keď bol dosť necitlivý a prchký. Ale stále som ho mala radšej ako Nysandera. Ja viem, že Nysander patrí k tým kladným postavám, ale nejak mu ako postave neverím. Proste stále mám pocit, že po čase sa z neho vykľuje niekto zlý. A kvôli tomuto pocitu ho naozaj nemám rada! Ale možno sa mýlim a časom si ho aj obľúbim (i keď silne pochybujem :D).

Čo sa týka obálky, tak česká je krajšia ako originálna. Tá originálna je proste na ten starší spôsob a nepáči sa mi. Vadí mi na nej ten kričľavý nadpis a tá postava (pravdepodobne Seregil) je tam hrozne škaredá a ja si všetky postavy predstavujem pekne. A na českej obálke sú postavy ako tak pekné a farby na nej sa mi páčia. Tak preto je česká podľa mňa krajšia! :)

V skratke: Knihe by som skôr dala 4.5*, pretože jediná vec, ktorá mi v nej najviac vadila, boli dlhé opisy. Postavy boli sympatické, prostredie a zápletka zaujímavé. V knihe síce neboli nejaké extra veľké akcie, ale menších tam bolo dostatok. Česká obálka je krajšia ako originálna, čo si myslím, odsúhlasí skoro každý.